Taakstraf: wegkomen, terugbetalen of leerschool?

apr. 06, 2022

Zo ongeveer elke dag kom je wel een bericht tegen over de rechtspraak. Artikelen over strafzaken en welke eisen het OM stelt of berichtjes over de uitspraak die de rechter deed. Wij klikken er vaak op – uit nieuwsgierigheid natuurlijk, maar ook omdat daar vaak wel wat te halen valt aan framing. Er valt van alles over te zeggen, maar vandaag zoomen we in op een van de strafopties: de framing van taakstraf.


Nederlanders hebben vaak best een dikke mening over het nut en de noodzaak van taakstraffen. Die opinie wordt gevoed door kennis, maar natuurlijk ook door hoe er gesproken en geschreven wordt over taakstraffen. Het valt ons op dat er vier frames lijken te zijn die invloed uitoefenen op de beeldvorming. We lopen ze even door.

Wegkomen

Het eerste frame, dat we vrij vaak tegenkomen, zou je het ‘wegkomen’-frame kunnen noemen. In dit frame stelt de framegebruiker dat een dader ‘wegkomt met een taakstraf’. Zonder dat dit vaak geëxpliciteerd wordt, komt uit dit frame naar voren dat de gebruiker vindt dat een taakstraf weinig voorstelt in vergelijking met bijvoorbeeld een celstraf. Zo lazen we bijvoorbeeld bij de Gelderlander: ‘Op snelweg bij Nijmegen aangehouden met 47 kilo drugs in kofferbak: zwakbegaafde drugsezel lijkt er met taakstraf vanaf te komen’. In de Telegraaf spotten we: ‘Taakstrafje voor kopschopper agent’. Het is een frame dat zich dus negatief uitlaat over taakstraffen en vaak wordt het vergezeld met het ‘Softies’-frame rond rechters, OM en politie.

Terugbetalen

Het tweede frame noemen we het ‘terugbetaal’-frame. In dit frame staat centraal dat het nut van een taakstraf is dat mensen met tijd en moeite terugbetalen aan de maatschappij. Door klusjes te doen die liever niemand wil doen. Soms zit er daardoor ook een soort aspect van gêne in dit frame verborgen: een taakstraf is lullig omdat je publiekelijk rotklusjes staat te doen. Dat zagen we bijvoorbeeld in een stuk op de website van NPO Radio 1: ‘Dat is voor mij m'n straf: dat iedereen ziet, dat is iemand die een taakstraf uitvoert. Ik hoor ze denken: dat is zo'n schavuit van de straat.’ Dit frame hóéft overigens niet de focus te leggen op het ‘gênante’ van de taakstraf. Zo lazen we op de website van de Reclassering bijvoorbeeld: ‘Een werkstraf is een straf waarbij de rechter of het OM iemand verplicht een aantal uren zinvol en onbetaald werk te doen dat een publiek doel dient. Zo doet de werkgestrafte iets terug voor de samenleving’. Hier ligt de nadruk dus echt op het inzetten van tijd ten gunste van de maatschappij.

Leerschool

Het derde frame zou je het ‘leerschool’-frame kunnen noemen. In dit frame ligt de nadruk op het feit dat een gestrafte een lesje moet leren zodat hij of zij niet meer de fout in gaat. De straf hoeft in dit frame dus niet per sé een zinvol resultaat voor de maatschappij op te leveren (hoewel, het een hoeft het ander niet uit te sluiten), maar moet dus vooral gericht zijn op wat je wil bereiken qua gedragsverandering. Voorbeelden die passen binnen dit frame zijn bijvoorbeeld dat mensen in een bejaardentehuis moeten meehelpen of dat graffitispuiters bij de NS-treinen moeten schrobben en zo leren hoe vervelend de gevolgen van hun eigen daden zijn. Bijkomend voordeel volgens de gebruikers van dit frame: de taakstraf brengt je structuur en een gevoel van verantwoordelijkheid bij doordat je elke dag op tijd moet komen opdraven.

Taakstraf: de geldkwestie

Een laatste puntje dat we nog de moeite waard vinden, is hoe de werkstraf vanuit een financieel perspectief wordt bekeken: het is goedkoper dan een celstraf. Dat lijkt een goed argument, maar mensen met het ‘wegkomen’-frame in hun hoofd zullen hier niet snel overtuigd door worden. Als je dit namelijk combineert, krijg je een redenering als: ‘we vinden rechtvaardigheid te duur, dus laten we een dader maar wegkomen’. Niet heel bevorderlijk voor het vertrouwen in de rechtsstaat. Voor het OM, rechters, strafrechtexperts en het ministerie van Justitie en Veiligheid dus nog een schone taak om het ‘wegkomen’-frame actief te voorzien van tegenframes om op te komen voor de taakstraf.


Let voortaan maar eens op welke frames jij herkent als je iets leest of hoort over een taakstraf. Redeneer je vanuit hetzelfde frame of niet? Wij zijn benieuwd!

Deel dit artikel:

Andere artikelen

17 apr., 2024
Het is feest! Komende vrijdag ontvangt onze oud-stagiair Iris van Weenen namelijk haar masterdiploma! Haar stage bij ons was onderdeel van haar masteropleiding Neerlandistiek en haar superinteressante scriptieonderzoek naar de overeenkomsten tussen talige en visuele frames heeft haar uiteindelijk dat felbegeerde papiertje van de Universiteit Leiden opgeleverd.
09 apr., 2024
Eerder schreven we al eens een artikel over hoe taal je denken beïnvloedt . De conclusie daarvan was: taal is verre van neutraal en heeft zelfs invloed op hoe je de wereld om je heen ervaart. Afhankelijk van de taal die je spreekt kun je bijvoorbeeld bepaalde kleuren beter zien, of onthoud je beter wie precies de schuldige was bij een ongeluk. De manier waarop je iets zegt, heeft effect op hoe we de wereld zien, wat we een logische vervolgstap vinden of wie we aanwijzen als probleemveroorzaker. Een nieuwe Duitse studie vond voor deze conclusie nieuw bewijs én laat zien hoe het invloed heeft op niet alleen ons heden, maar ook onze toekomst.
04 apr., 2024
Misschien dat je nooit in een verhitte online discussie terecht bent gekomen, maar ook in het ‘echte’ leven gebeurt het regelmatig dat we ons gelijk proberen te halen door meer en meer feiten over de ander uit te strooien of dezelfde feiten keer op keer te herhalen. Met toch vaak hetzelfde resultaat: de ander raakt niet overtuigd van jouw visie en sterker nog, hij (of zij) lijkt alleen maar meer overtuigd te zijn van zijn eigen, duidelijk verkeerde, standpunt. Frustrerend!
Share by: