Frames ontwikkelen
What's in a frame? Wat werkt en wat niet? Het ontwikkelen van een aantal basisframes voor belangrijke issues waar je mee te maken hebt kan een pittige klus zijn. Hoe ga je bijvoorbeeld over 'duurzaamheid' communiceren? Wat is een 'betrokken', 'maatschappelijke' of een 'servicegerichte' instelling? Hoe kun je een nieuwe dienst of nieuw product nu eigenlijk het beste framen? We zoeken het samen met je uit en maken een handleiding die je voortaan bij alle communicatie kunt gebruiken.
Een nieuw frame ontwerpen
Een nieuw frame ontwerpen, doen we altijd samen met de klant. Wij hanteren in een strategiesessie een heldere methode en kunnen kritisch bevragen welke beelden, overtuigingen en ‘oude verhalen’ meespelen. De klant is onmisbaar tijdens dit proces als bron van kennis: enerzijds over de doelgroep, anderzijds over de organisatie zelf. In een sessie van een dagdeel (in overleg) ontwerpen we gezamenlijk een verhaal waar de vertellers zich in thuis kunnen voelen. Ook halen we alle tegenframes boven tafel: wat zijn nou de verhalen waar je last van hebt en hoe kun je daar het slimst mee omgaan?
Handleiding
Het resultaat van een strategiesessie is een handzaam rapport met duidelijke kaders en do’s en don’ts . Het is een handleiding die houvast biedt bij het framen, ook voor mensen die niet bij deze sessie aanwezig waren. Daarnaast kunnen we meedenken met de praktische implementatie van het frame. Welke middelen ontwikkel je? En hoe komen die er uit te zien?
Voorbeelden van frames die we ontworpen hebben met klanten:
Vul het formulier in of
bel ons.